A konferencia címe: Érted? Érted!

Helyszínek és időpontok: 2025. 08.27., szerda, 9:00-14:30, Debrecen, Dóczy Református Gimnázium
2025. 08.28.,
csütörtök, 9:00-14:30, Budapest, Rózsakerti Demjén István Református Gimnázium 

Előzetes regisztráció: ITT

Célközönségünk: a református köznevelési intézmények vezetői és pedagógusai - óvoda, általános iskola, gimnázium, szakgimnázium, illetve szakképző intézményekből.

Információk a konferenciáról

A konferencia szakmai fókuszai:

  • A kreativitás, az innováció és a szövegértés összefüggései
  • Van-e visszatérés a digitális felületességtől a kreatív alkotásig?
  • Milyen lehetőségeink vannak az olvasási stratégiák fejlesztésében? Milyen jelentősége van ebben a teljes nevelőtestület céltudatos, komplex együttműködésének?
  • A konferencia célja, hogy a legújabb kutatások által felmért képernyőhasználat kockázatainak ismertetésén túl minden érdeklődő pedagógus számára kreatív támogatást adjon a szövegértés elmélyítéséhez, az olvasási stratégiák fejlesztéséhez, ezáltal segítve a  tanulók tanulási képességeinek fejlődését, a kompetenciaméréseken való eredményesebb szereplést.

A konferencia előadásai és előadói:

Prof. Dr. Steklács János: Az olvasás, szövegértés értelmezése és jelentősége ma

Ajánló: Az előadás az olvasás, szövegértés jelenlegi értelmezését, fejlesztési lehetőségeinek fontosabb területeit, útjait mutatja be. Kitérünk a hazai olvasási fluencia kutatás eddigi eredményeinek ismertetésére, a közel és távolabbi jövő terveire. Az előadás tételmondatai: Az olvasás több, mint ahogy jelenleg a közoktatási rendszer értelmezi. Az olvasási fluencia és olvasási stratégiák két nagyon fontos fejlődési lehetősége a rendszernek. Minden tanár olvasástanár.

Dr. Steklács János egyetemi tanár, tanszékvezető a Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar Neveléstudományi Intétzet Nevelés- és Oktatáselmélet Tanszékén. Az Oktatás és Társadalom Neveléstudományi Doktori Iskola vezetőhelyettese, az Oktatáselmélet és Szakdidaktika, valamint az angol nyelvű doktori program vezetője, az MTA-PTE Olvasási Fluencia és Szövegértés Kutatócsoport vezetője, alapítója. https://btk.pte.hu/hu/olvasasi-fluencia-szovegertes-kutatocsoport

Tary Blanka: Szövegértésfejlesztés olvasási stratégiák használatával

Ajánló: Széleskörűen bizonyított, hogy az olvasási stratégiák alkalmazásával fejleszthető a szövegértés. Amerikában a ’70-es évek óta jól ismert ez a terület, míg hazánkban ma is gyerekcipőben jár az olvasási stratégiák tanításának gyakorlata. Az előadás célja, hogy a problémafeltárás után betekintést nyújtson az egyes olvasási stratégiák használatának lehetőségeibe az oktatás területén. 

Tanár, neveléstudományi kutató, GFE Vántus István Zeneművészeti Szakgimnázium; MTA-SZTE Olvasás és Motiváció Kutatócsoport. https://omk.eastbox.net/tary-blanka/

Mosolygó Tamás: A kreativitás és a digitális gyerek

Ajánló: Napjainkban a gyermekek képernyőideje és digitális, online tevékenysége jelentős mértékben növekszik. A témával kapcsolatos kutatások az utóbbi években számos összefüggést vizsgáltak, ugyanakkor még mindig elmaradnak a technikai fejlődés rohamtempója mellett. Hogyan hat a digitális világ a gyermekek idegrendszeri- és személyiségfejlődésére, társas kapcsolataikra, iskolai készségeikre és kreativitásukra? Milyen ártalmas következményeket találtunk, és van-e valamilyen előnyük? Hogyan lehet ezeket az erőforrásokat kiaknázni, akár a tanulás terén? Milyen nevelési elveket érdemes követni a digitális tartalmak használatával kapcsolatban? A kutatási eredmények, illetve a pedagógiai és klinikai tapasztalatok utat mutathatnak.

Mosolygó Tamás: klinikai szakpszichológus, DE KK Klinikai Szakpszichológiai Központ. Az előadó bemutatkozása: "13 évig dolgoztam pszichológusként pedagógiai szakszolgálatok keretein belül, ahol a nevelési tanácsadás, a szakértői vizsgálatok és korai fejlesztés feladatellátási területein voltam érintett. Jelenleg gyermekpszichiátriai ambulancián dolgozok pszichoterápiás szakrendelésen. 3 éve részt veszek a klinikai szakpszichológusok képzésében. A Református EGYMI keretein belül vizsgáltuk a gyerekek online felhasználói szokásait, mellyel kapcsolatban csoportfoglalkozásokat tartottunk különböző korosztályokra szabva."

Horváth Ádám: Milyen szövegértés kell a mai valóság megértéséhez?

Ajánló: Milyen szövegértés kell a mai valóság megértéséhez? Az OKM eredményei alapján milyen eséllyel indulnak a mai 8.-os évfolyam tanulói a továbbtanulás felé? Milyen szintű szövegértés ad védelmet a digitális világ hamis információitól? Hogyan fejleszthető és mérhető a szövegértés ma?

Horváth Ádám: pedagógiai szakértő, az Education:Next Oktatástechnológiai Szövetség elnöke, Prohuman Innovation Kft.  Horváth Ádám immár több mint két évtizede foglalkozik oktatás technológiával, digitális oktatással és oktatási innovációval. Részt vett szerkesztőként Magyarország Digitális Oktatási Stratégiájának kidolgozásában, számos hazai és nemzetközi oktatásfejlesztési projektben. Az EU CodeWeek nagykövete, a Digitális Témahét egyik létrehozója, valamint a HighTech Suli program szakmai vezetője.


A szekciók munkacímei:

Kisgyermekkori, gyermekkori mozgásfejlődés és kognitív képességek a 3-10 éves életkorban

Vadócok

Nyelvi mémek: szólások és közmondások az absztrakt gondolkodás fejlesztésében

Szövegelj csak, jól értjük: nem magyaros belügy!

Kreatív írás, újrafelfedezett tudás

Gondoltatok a könyvtárra?

Olvasás napja - intézményi projekttervezés

Érted, amit olvasol? - Fülöp kérdése a hittanoktatóknak

Olvasási stratégiák a tantárgyi gyakorlatban


Bibliográfia az RPI Országjáró konferencia előkészítéséhez :

Tary Blanka –Fejes József Balázs –Hódi Ágnes –Szenczi Beáta –Vígh Tibor: Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez –az olvasási stratégiák tanítása I.
https://ojs.elte.hu/anyanyelv-pedagogia/article/view/8939/7402

Tary Blanka –Fejes József Balázs –Hódi Ágnes –Szenczi Beáta: Javaslatok a szövegértés tantárgyakba ágyazott fejlesztéséhez –az olvasási stratégiák tanítása II.
https://www.researchgate.net/publication/373130082_Javaslatok_a_szovegertes_tantargyakba_agyazott_fejlesztesehez_-_az_olvasasi_strategiak_tanitasa_II

XXI. Pedagógiai Értékelési Konferencia - Program és absztraktok

https://www.edu.u-szeged.hu/pek2025/download/CEA_2025_Book_of_abstracts.pdf#page

Az olvasás össztantárgyi feladat (szerk. Nagy Attila) - Szombathely, Savaria University Press, 2011.

https://mek.oszk.hu/10600/10605/10605.pdf

Steklács János: Az olvasási fluencia fogalma és jelentősége az olvasástanítás rendszerében. Egy feltáró kutatás elméleti háttere és a paradigmaváltás kérdései

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=1061

Gonda Zsuzsa: A digitális szövegek olvasásértésének fejlesztése az olvasási stratégiák segítségével

https://www.anyanyelv-pedagogia.hu/cikkek.php?id=555

Indokolt volt az okostelefon-korlátozás rendelet

https://edutechhungary.com/indokolt-volt-az-okostelefon-korlatozas-rendelet/

  • A regisztrációs felület terveink szerint 2025. augusztus első napjaiban nyílik meg.