A Református Pedagógiai Intézetben feltérképeztük, hogy szakértőink bevonásával milyen területeken tudunk magas szakmai színvonalú, aktuális képzéseket kínálni intézményeink számára.
A református köznevelési törvényben meghatározott kötelezettségünk alapján összeállítottuk ajánlott pedagógus továbbképzési kínálatunkat, melyet szeretettel ajánlunk a vezetők figyelmébe. Kínálatunk folyamatosan frissül, bővül, az intézmények igényei alapján.
Akkreditált képzéseinkkel kapcsolatban keresse bizalommal Takács Anna oktatásszervezőnket!
A meghirdetett képzések felhívásában közvetlen linket is küldünk az érdeklődőknek.
Érvényes akkreditációval rendelkező pedagógus-továbbképzéseink:
A hitre nevelés elméleti alapjai
A 2011. CXC. törvény lehetővé teszi állami iskola 1-8. évfolyamán erkölcstan helyett felekezeti hit- és erkölcstan tanulását a diákok számára. Célunk, hogy a képzésen részt vevő pedagógusok alapvető ismereteket szerezzenek a törvény értelmében kötelezően választható hittan törvényi és szakmai hátteréről, sajátosságairól; az 1-8. évfolyamos diákok hitfejlődéséről; ismerjék meg az általános iskolai református hit- és erkölcstan kerettantervet és taneszközöket; a kerettanterv és taneszközök alapján váljanak képessé óravázlatok megírására.
Formátum: pdf
Méret: 181089KB
A keresztyén pedagógia esszenciája
A keresztyén nevelés önálló, értékelvű pedagógiai rendszerként szerveződik meg világszerte. Az utóbbi években újraszerveződő magyar református nevelés különös figyelmet fordít a nevelőmunka elvi alapjainak azonosítására. A továbbképzést elvégző pedagógusok áttekintik a Kárpát-medencei református köznevelés funkcióit, küldetését.
Formátum: pdf
Méret: 71190KB
A protestáns egyházi ének tanítása
A program a protestáns identitás egyik fontos elemét alkotó zenei ismeretek tanításához nyújt segítséget a pedagógusok számára. Biztosítja az egyházi ének tárgy tanításához szükséges tudást, segíti a magyar és az európai egyházzenei örökség tanítását. Az egyházzenei repertoár bővítésével új ismereteket nyújt, és az elméleti ismereteket is gyarapítja e témában. Megkönnyíti az ének-zene tanítás során mind a tartalmi, mind a módszertani vonatkozásban felmerülő kérdések megoldását. A képzés folyamatba ágyazott továbbképzési formában zajlik, a kontakt órák száma 63, folyamatba ágyazottan 22 munkaórányi feladatot távkapcsolati mentorálással segített egyéni munkával végeznek a résztvevők. A tanfolyam a résztvevőktől aktív közreműködést kíván.
Formátum: pdf
Méret: 71985KB
A tanári szemléletmód és gyakorlat megújítása – A tanulás tanítása
A képzés célja a hagyományos tanári gondolkodás és gyakorlat átalakítása, módosítása. A program az aktív, interaktív és reflektív tanulás módszereit és technikáit követve és felhasználva a kritikai gondolkodás tartalmát, fejlesztésének lehetőségeit kibontó, egymásra épülő témákban strukturálódik. Szaktudományos hátterével, pedagógiai törekvéseivel, módszer- és eljáráskészletével olyan elméleti és gyakorlati tudást mozgósít és közvetít, amely a kritikai gondolkodás fejlesztését az interaktív és reflektív tanulást, tanulássegítést helyezi a középpontba. A tréning specialitása: a saját élményen alapuló tanulási folyamat megtapasztalása, az itt szereplő technikák gyakorlati hasznosságának beláttatása. A tanulói szerep átélése, a metakogníció folyamatos gyakorlása.
Formátum: pdf
Méret: 71154KB
Érdekes kérdések egész évre
A Református Tananyagfejlesztő Csoport 5–6. osztályos természettudomány tantárgy fejlesztésére irányuló munkájának eredménye egy komplex szemléletű természettudományos nevelést segítő, ÉRDEKES KÉRDÉSEK EGÉSZ ÉVRE (Pedagógus ötlettár a természettudomány tanításához, 5–6. osztály) című, interneten elérhető sorozat, melynek 8 témája: Kert; Otthon; Szántó, mező, rét; Erdő; Csillagászat, idő; Belső-külső erők, energia; Az emberi test; Tűz, víz, levegő. A fejlesztés eredményeinek hasznosulását, implementációját segíti ez a pedagógus továbbképzés. Segítséget nyújt ahhoz, hogy a természettudományt tanító kollégák időnként a tankönyv szövegétől kicsit eltávolodva, a természetes emberi kíváncsiságra építve – pl. a fentemlített tevékenységgyűjteményekben található érdekes kérdések mentén – dolgozzák fel a tanítványaikkal a világ sokszínűségét, érdekességét, szépségét és törékenységét. Továbbá fejleszti a résztvevők rendszerszemléletét, s az ökológiai problémák megértetéséhez szükséges felkészültségét.
Formátum: pdf
Méret: 170375KB
Értékorientált vezetés
A képzés a világnézetileg elkötelezett köznevelési intézmények formális és informális vezetőinek kíván segítséget nyújtani, hogy saját helyzetükben minél hatékonyabb vezetővé váljanak. A tematika a hollandiai Driestar Educatief keresztyén tanárképző főiskola szakmai együttműködésével került kialakításra, a képzés oktatói holland és magyar szakemberek. A képzés fókuszában a korszerű vezetési ismeretek, hazai és nemzetközi jó gyakorlatok és a keresztyén pedagógia sajátosságai állnak.
Formátum: pdf
Méret: 390516KB
Gamifikáció (játékosítás) az irodalomórán – a Mecénátus módszer alapjai
A továbbképzés egy alternatív pedagógiai módszer, a Mecénátus módszer használatára készíti fel a résztvevőket, amellyel növelhetik az irodalomórán a tanulóik motivációját és órai teljesítményét. A gamifikált értékelési rendszer alkalmazása segíti a pedagógust a számonkérések lebonyolításában, transzparenssé teszi annak folyamatát, eszközt nyújt egy-egy téma mélyebb feldolgozásához, és lehetőséget biztosít a tananyag gyorsabb feldolgozására. A módszer a tanulók számára motiváló keretet biztosít irodalmi feladatok vállalásához, növeli a tanulói autonómiát az értékelési rendszer elemeinek szabadon választhatósága miatt.
Formátum: pdf
Méret: 111667KB
Gondold újra! - vizuális nevelés újragondolt megközelítésben
A továbbképzésen a Gondold újra, alkoss másképp! című tanári ötlettár módszerének alkalmazásához szükséges tudás sajátítható el. A tanári ötlettárban található, több mint 30 vizuális neveléshez kapcsolódó mintafoglalkozás közül azokat a komplex feladatokat sajátítjuk el, amelyek a könyv szerkezetének alappillérei. A módszer a szakemberek számára egy olyan alaptudást biztosít, melyet az egyén a későbbiek során is folyamatosan bővíthet, és az egyéni pedagógiai igényeihez tud alakítani. A képzés módszertani ötleteket ad művészeti és vizuális nevelést oktató pedagógusoknak, amelyek segítségével képesek lesznek a vizuális tevékenységek egyéni bővítésére az adott csoport igényeihez és adottságaihoz igazodva. A résztvevők álló- és mozgóképes módszertani gyakorlatokat is elsajátítanak, amellyel a váratlan helyzetekre való reagálás képességét is fejlesztjük. A képzés során a résztvevők intenzív és személyre szabott segítséget kapnak az oktatótól, így a későbbiek folyamán magabiztos tudással és módszertanilag megújulva oktathatják tanítványaikat.
Formátum: pdf
Méret: 165542KB
Hitélet a református óvodában – alapismeretek
A református oktatási rendszerben több olyan óvoda van, amely vagy átvett intézmény vagy pedig teljesen új alapítású. Az ott dolgozó óvodapedagógusok számára fontos tisztában lenni a református óvoda jellemzőivel, sajátosságaival, illetve a református hitélet fő jellegzetességeivel. A képzés célja, hogy erősödjön az óvodapedagógusok református identitástudata, illetve ismerjék meg azt az alapvető teológiai-valláspedagógiai szemléletmódot, amely segíti őket az óvoda hitéletének formálásában.
Formátum: pdf
Méret: 93965KB
Hitélet a református óvodában – módszertan
A református oktatási rendszerben több olyan óvoda van, amely vagy átvett intézmény vagy pedig teljesen új alapítású. Az ott dolgozó óvodapedagógusok számára fontos tisztában lenni a református óvoda jellemzőivel, sajátosságaival, illetve a református hitélet fő jellegzetességeivel. A képzés célja az óvodai hitélet módszertani támogatása, valláspedagógiai-teológiai segítség nyújtása, szemléletformálás és a komplex keresztyén tervezés megerősítése.
Formátum: pdf
Méret: 93831KB
Komplex digitális pedagógiai eszközrendszer (tartalomtár, tananyagszerkesztő,tanulásszervező) sokoldalú alkalmazása a Reftantár oktatási felület példáján keresztül
A továbbképzés célja a pedagógusok módszertani eszköztárának bővítése, amellyel képessé válnak a tanulók tanulási képességét digitális alkalmazások használatával hatékonyan fejleszteni heterogén tanulócsoportban.
Részcélok: a résztvevők ismerjék meg és váljanak felkészültté az online elérhető, többféle célú digitális eszközök (tartalomtár, tananyagszerkesztő, tanulásszervező) tudatos és kombinált
használatára a tanulás hatékonyságának és eredményességének növelése érdekében ; ismerjék meg a Reftantár Református Tananyagtár (reftantar.hu) felületét, funkcióit, előnyeit; váljanak képessé a Reftantár Református Tananyagtár felületének használatára, funkcióinak pedagógiai alkalmazására; váljanak képessé digitális tartalom létrehozására; váljanak képessé az online tanulásszervező eszközök (csoportok kezelése, diákok értékelése, online tanóra, kapcsolattartás stb.) használatára.
Formátum: pdf
Méret: 68120KB
Komplex tanulásszervezési formák a pedagógiai gyakorlatban
A továbbképzés olyan tanulásszervezési formák tervezésére, szervezésére, megvalósítására készíti fel a résztvevőket, amely formák tantárgyközi – vagyis tantárgyakon átívelő – jellegük miatt a mai pedagógiai gyakorlatban háttérbe szorulnak, ugyanakkor a diákok tanulási motivációja és permanens tanulásra való felkészítése szempontjából meghatározóak lehetnek. Ilyen formák a témanap vagy témahét, a projekt, az erdei iskola és a kutatás alapú tanulás.
Formátum: pdf
Méret: 74152KB
Kreatív hittan, módszertani lehetőségek a katechézisben
A képzés célja a 2011.CXC. törvény 35.§ értelmében állami iskolában tartott református hit- és erkölcstan tantárgy oktatásához szükséges minimális módszertani ismeretek átadása, lehetőséget nyújtani az hit- és erkölcstan oktatás tantervi, tanmeneti szervezésében való jártasság elsajátításához.
Formátum: pdf
Méret: 70719KB
Külső és belső mérési eredmények feldolgozása és hasznosítása az iskolákban
A képzés célja, hogy a résztvevők áttekintést kapjanak a köznevelési intézményeket érintő külső mérésekről. Váljanak képessé az intézményi és a tanulói eredmények értelmezésére és azok felhasználására az oktató-nevelő munka tervezése és gyakorlata során. Sajátítsák el a belső mérések összeállításának módszertanát, informatikai lehetőségeit; váljanak képessé belső mérések összeállítására, az eredmények elemzésére és kiértékelésére.
Formátum: pdf
Méret: 67095KB
Megújuló latintanítás
A képzés célja, hogy a résztvevők ismerkedjenek meg a klasszika-filológia legfrissebb eredményeivel és az új szakmódszertani lehetőségekkel. Szeretnénk elősegíteni, hogy a résztvevők az új ismereteket, információforrásokat és módszertani lehetőségeket képesek legyenek beépíteni tanítási gyakorlatukba, diszciplináris és szakmódszertani ismereteik bővülésével képessé váljanak a szakmai megújulásra és a tanulók kompetenciáinak hatékonyabb fejlesztésére. Célunk, hogy a résztvevők értesüljenek az új jogszabályokról, új kiadványokról, a munkájukat segítő online lehetőségekről, s ezáltal könnyebben és hatékonyabban tervezzék az óráikat.
Formátum: pdf
Méret: 70112KB
Olvasni jó! – Irodalomtanítás az alsótagozaton keresztény értékrendet közvetítő, tevékenység- és felfedezőtanulás-alapú, összművészeti módszerrel
Olvasni jó! – mondjuk, de a mai gyerekek sokasága nem ismeri az irodalomba való belefeledkezés élményét. A képzés arra a keresztény értékrendet közvetítő, tevékenység- és felfedező tanulás alapú, összművészeti irodalomtanítási módszerre épül, amely a Református Tananyagfejlesztő Csoport gondozásában megjelent pedagógus ötlettárak szerzőinek több évtizedes pedagógiai és tananyagfejlesztői tapasztalatát összegzi.
Formátum: pdf
Méret: 255098KB
Szeretetnyelvek a pedagógiában
Célunk, hogy a képzésben részt vevők ismerjék meg a szeretet, mint kommunikációs rendszer Gary Chapman-féle modelljét. Művészeti és irodalmi példák segítségével ismerjék fel saját és interakciós partnerük szeretetnyelvét. Ismerjék meg az egyes szeretetnyelvek korosztályi jellemzőit. Legyenek képesek a szeretetnyelveket adekvát módon alkalmazni, különösen krízishelyzetekben, fegyelmezési szituációkban. Váljanak képessé a megszerzett ismeretek iskolai környezetben való alkalmazásának megtervezésére. A képzés célja továbbá, hogy fejlődjön a résztvevők önismerete és érzelmi intelligenciája.
Formátum: pdf
Méret: 68298KB
Tanuljunk egymástól! – Tudásmegosztás pedagógusok között
A képzési program a református oktatási-nevelési intézmények pedagógusai között a tudásmegosztás szakmai támogatásának erősítésére jött létre. Tudásmegosztás alatt a pedagógusok által birtokolt szakmai (elméleti, gyakorlati és szaktárgyi) tudás szervezeten belüli vagy szervezetek közti megosztását értjük, melynek számtalan írásos, bemutatással történő és szóbeli formája ismert. A program során a résztvevőket felkészítjük arra, hogy a saját, más pedagógusok számára is használható jó gyakorlatukat szakmailag megalapozott, érthető és adaptálható formában osszák meg egymással.
Formátum: pdf
Méret: 69118KB