Tovább a tartalomhoz
Tudományos cikk az Értékorientált vezetőképzés a református köznevelés szolgálatában címmel

Megjelent Dr. Szontagh Pál pedagógiai szakértő, címzetes igazgató tanulmánya a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem tudományos folyóiratában, melyben az Értékorientált vezetőképzés akkreditált képzésének koncepcióját, fogadtatását, eredményeit és továbbfejlesztési lehetőségeit veszi górcső alá.

Tudományos cikk az Értékorientált vezetés továbbképzésről

Dr. Szontagh Pál címzetes igazgató és Kees van der Vloed, a Driestar Educaief holland oktatója angol nyelvű tudományos publikációban foglalták össze az Értékorientált vezetés protestáns vezetőképzésünk koncepcióját és recepcióját. A tanulmány a Hungarian Educational Research Journal című akadémiai folyóiratban olvasható.

A református pedagógusképzés gyakorlata

A Gyakorlati felkészítés, pálya- és hivatásszocializáció a református pedagógusképzésben projekt lezárásaként azokat a tanulmányokat, illetve a projekt keretében elvégzett kutatási feladatokat záró elemzéseket tesszük közzé ebben a kötetben, melyek – ha pontszerűen is – képesek megvilágítani a keresztyén pedagógusképzés jelen állapotának egy-egy fontos aspektusát. A kötetben olvasható Dr. Szontagh Pál címzetes igazgató A református nevelés-oktatás jogi keretei és intézményrendszere című tanulmánya is.

Egészségnevelés és a pedagógusok-pedagógusképzők kompetenciái

A kötet a Pedagógiai Karon folyó „Neveléstudományi és módszertani kutatások” projekt „Egészségnevelés megújítása a KRE PK pedagógusképzéseiben” alprojekt keretében folyó egészségneveléssel kapcsolatos kutatások eredményeit összegzi. A kötetben tíz tanulmány található, melyeket a kutatócsoport munkatársai (nagyrészt a KRE PK oktatói-kutatói) készítettek. A tanulmányok közös pontja az egészségnevelés, valamint a pedagógusok és a pedagógusképzők kapcsolódó kompetenciáinak fejlesztése, mely napjainkban a neveléstudományi gondolkodás meghatározó kérdésköre. A tanulmánykötet ennek megfelelő alapossággal és gondossággal tárja fel a problémakört, széles látókört biztosítva a téma iránt érdeklődő szakemberek számára. A kötet szerkesztője Bárdi Árpád, az RPI igazgatója, egyik szerzője Sápi Mária, az RPI pedagógiai előadója.

Bárdi Árpád: Ahol NEM ÚGY mennek a dolgok … – történetek, pillanatképek, gondolatok a változó gyermek és természet kapcsolat gyakorlatából

"Sok szeretettel ajánlom jelen munkámat elsősorban a gyakorló vagy éppen leendő pedagógustársaimnak, akik gyermekekkel foglalkoznak, és a természetben megvalósuló, nekik szervezett programon törik a fejüket. Másodsorban ajánlom minden szülőnek és érdeklődőnek, aki szeretné megérteni, hogy a gyermekeknek miért létkérdés a természeti környezethez való közvetlen kapcsolódás. Harmadsorban pedig saját gyermekeimnek ajánlom, akik ezeket a történeteket olvasva remélem jobban megértik, hogy mivel is foglalkozott-foglalkozik édesapjuk, s miért is szereti ezt." (Részlet az Előszóból)

Az igazsághoz ragaszkodva, szeretetben

Tehetséggondozó munkájáért az elmúlt évben Bonis bona – A nemzet tehetségeiért díjban részesült Uherkovich Zoltán, a Debreceni Református Kollégium Gimnáziuma és Diákotthona tanára. A biológia és a földrajz iránt érdeklődő diákok számára meghatározó oktató tanítványai számos színvonalas versenyen szerepeltek. Jó kapcsolatot ápol a tanulókkal és kollégáival egyaránt. Igyekszik humorral oldani a tanórai monotonitást, hitét magától értetődő őszinteséggel és alázattal éli meg.

Új vezető a Református Pedagógiai Intézet élén

Bízom abban, hogy segíteni tudom a református köznevelési hálózat és az egyetemi pedagógusképzés szorosabb együttműködését – mondja Bárdi Árpád, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Karának tanszékvezető docense, aki augusztustól egy éven át irányítja a Református Pedagógiai Intézetet.

A fiatalok nem az okoseszközökhöz kötődnek, hanem a készülékeken keresztül a kapcsolataikhoz

Magyarországon az idei tanévtől korlátozzák az iskolai mobiltelefon-használatot. A mobiltelefonok és egyéb okoseszközök a mindennapjaink meghatározó részévé váltak, és elmondható, hogy egyre fiatalabb kortól kialakul egyfajta függőség vagy kötődés ezekhez a készülékekhez. Ki lehet kialakítani egy egészséges egyensúlyt velük kapcsolatban? Milyen gyakorlatok, megoldások segítségével válhatnak a fiatalok tudatos felhasználóvá? Ezekre a kérdésekre is kerestük a választ Bárdi Árpáddal, a Református Pedagógiai Intézet igazgatójával és Ablonczy Áron lelkipásztorral, a Magyarországi Református Egyház Zsinati Irodája Ifjúsági Osztályának a vezetőjével.

Van-e helye az oktatásban az érzelmi nevelésnek, illetve a reziliens gondolkodásmód fejlesztésének? Miért fontos, hogy ez jelen legyen a mindennapi gyakorlati pedagógiában, és hogyan kapcsolódik ez a hittanoktatáshoz? Dr. Szászi Andrea igazgatóhelyettes ezeket a kérdéseket járja körül a Collegium Doctorum 2024. évi 1. számában megjelent tanulmányában. Megvásárolható a Kálvin Kiadónál.

A Református Pedagógiai Intézet számos szakmai innovációja közül is kiemelkedik a holland-magyar együttműködésben kifejlesztett Értékorientált vezetés című protestáns köznevelési vezetőképzés. A képzés fejlesztésének előzményeiről, lépéseiről, tapasztalatairól és reflexiójáról szól Dr. Szontagh Pál tanulmánya, mely a Collegium Doctorum folyóirat 2024. évi 1. számában jelent meg. Megvásárolható a Kálvin Kiadónál.

A felekezeti fenntartású köznevelési intézmények száma, aránya, működési keretei és lehetőségei évtizedek óta (gyakorlatilag a rendszerváltástól kezdve) tárgyai a(z oktatás)politikai közbeszédnek. A sokszor indulatos viták, féligazságokon, kiragadott statisztikai és eredményességi mutatókon alapuló elemzések között még a szakembereknek is nehéz eligazodniuk. Dr. Szontagh Pál összefoglalója eredendően a református pedagógus felsőoktatás hallgatói számára készült, de tájékozódási alap lehet a református fenntartású köznevelési rendszer iránt érdeklődő szélesebb közvélemény számára is. Megjelent a Collegium Doctorum 2024. évi 1. számában. Megvásárolható a Kálvin Kiadónál.

„Az Úr rendelt a kollégiumi pályára” – Beszélgetés Rozgonyi Zoltán internátusi nevelőtanárral

Harminchárom éve pedagógus, 2005 óta dolgozik a DRK Diákotthonában Rozgonyi Zoltán. Tanulmányait Miskolcon és a Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán végezte. Műszaki szakoktatói diplomája mellett pedagógia szakos bölcsész és tanár, valamint pedagógiai szakértő. Az alábbi bibliai verset ajánlja az olvasók figyelmébe: „Amilyen lelki ajándékot kaptatok, úgy szolgáljatok azzal egymásnak, mint Isten sokféle kegyelmének jó sáfárai” (1Pt 4,10). És idéz Füle Lajos költőtől is: „Jeleket adni, jeleket hagyni, / Ha elmegyünk is, jelnek maradni, / Beszédes jelnek lenni a hitben, / Mint akit jelnek rendelt az Isten.” Az interjút Csige Anna (11.D) és Kereszti Lél Bulcsú (9.Ny) készítették tanár úrral.

Kell-e félni a mesterséges intelligenciától az oktatásban?

Vajon milyen hatással van, illetve lesz a szervezett nevelés-oktatásügyre az a digitális technológiai változás, amelynek új főszereplője, a mesterséges intelligencia már a „spájzban van”? A Reformátusok Lapja Szontagh Pál köznevelési szakértőt, a Református Pedagógiai Intézet igazgatóját, a Károli Gáspár Református Egyetem Pedagógiai Kara főiskolai tanárát kérdezte, aki szerint javunkra lehet és kell fordítanunk a kikerülhetetlen jelenséget.

Iskolai egészségfejlesztéshez szükséges kompetenciák és ismeretek oktatásának újszerű megközelítése a pedagógusképzésben

Az "Interdiszciplináris pedagógia és a korszakváltás bizonytalansága" című tanulmánykötetben jelent meg Sápi Mária kollégánk Rákosy Zsuzsával közösen jegyzett "Iskolai egészségfejlesztéshez szükséges kompetenciák és ismeretek oktatásának újszerű megközelítése a pedagógusképzésben" című tudományos közleménye. A kötetben a 263. oldaltól kezdve olvasható.

A gyermek a saját Istenével érkezik a hittanórára

A gyermekeket tanító felnőttek felelőssége, hogy hiteles és vonzó istenképet képviseljenek – véli Szászi Andrea református lelkipásztor, hittanoktató-vallástanár, pszichopedagógus és keresztyén szemléletű coach.

CsodaGyerek Konferencia Debrecenben

A Református Pedagógiai Intézet újra megrendezte Debrecenben a CsodaGyerek Tehetségkonferenciát. A cél ezúttal is az volt, hogy együttműködő partnereikkel előadásokkal, jó gyakorlatok bemutatásával segítsék a pedagógusokat, nevelőket a tehetség felismerésében, fejlesztésében.

Interjú Dr. Szontagh Pállal a Csoda.Gyerek konferenciáról

Az Európa Rádió interjút készített Dr. Szontagh Pállal, a Református Pedagógiai Intézet igazgatójával. A riporter: Oláh Ilona.

Másfél méterenként leásni, újraalapozni

A Reformátusok Lapja interjúja a Református Óvodák 30. Kárpát-medencei Szakmai Találkozója egyik előadójával, Fodorné Ablonczy Margittal.

Versenyben az evangéliumért

"A vetélkedő ideje alatt lelkész-vallástanár fórumot tartottak. Az alkalmat Csőri-Czinkos Gergő, a Református Pedagógiai Intézet katechetikai szakértője vezette. – Azok az újítások kerülnek középpontba, amelyeket a katechetikai intézet kidolgozott, az aktuális feladatokról, képzésekről beszélünk – magyarázza Csőri-Czinkos Gergő, aki kiemeli: a legfontosabb a találkozás."

Kollégánk publikációja rangos nemzetközi folyóiratban

Pedagógiai előadónk, Sápi Mária az MTA által koordinált tudományos munkacsoport tagjaként fontos tanulmányt publikált egy nagy presztízsű nemzetközi folyóiratban. A széles körű adatfelvételen alapuló kutatás eredményeit bemutató tanulmány magyar címe: Az intézményi jellemzők hatása az iskolai alapú általános addiktológiai prevenció megvalósítására.

Beszélgetés Dr. Szontagh Pállal a kultX Rádióban

A kultX Rádió "Írásfétis" podcastjának egyik részében Dr. Szontagh Pállal beszélgettek a pedagógusok pályamotivációjáról.

Márkus Gábor kitüntetése

Komárom-Esztergom vármegye közgyűlésének rangos elismeréseit adták át csütörtökön délelőtt Dorogon a vármegye meghatározó közéleti személyiségeinek jelenlétében. Komárom-Esztergom Vármegyéért Díjat kapott kollégánk, az RPI címzetes igazgatója, Márkus Gábor.

A döntés küszöbén – óvodapedagógus hallgatók pályaszocializációja

Dr. Szontagh Pál tanulmánya a Sárospataki Pedagógiai Füzetek 32. kötetében
Formátum: pdf Méret: 1245051KB

A 6. pedagógus kompetencia és teljesítésének megítélése – egy kutatás tükrében

Bánné Mészáros Anikó tanulmánya az Iskolakultúra szakfolyóiratban

Szakmai nap Egervölgyén

Kreatív módszertani ötletek a katechézisben címmel tartott szakmai napot az Egervölgyi Egyházmegye hitoktatói, hitoktató lekészei számára Zimányi Noémi, a Református Pedagógiai Intézet munkatársa.

Terepgyakorlatot rendeztek tanároknak a Kolon-tó körül

A Református Pedagógiai Intézet és bázisintézménye, a Kecskeméti Református Gimnázium szakmai napot szervezett Tanösvények a Kolon-tó körül címmel, természettudományokat tanító pedagógusok számára. A gyakorlat középpontjában az iskolai oktató-, nevelő munka aktualitásai közül a tanösvények nyújtotta lehetőségek álltak.

Református óvodák I. Regionális Mini Találkozója Dombóváron

Hagyományteremtő jelleggel tartották meg május 19-20-án a Tolna, Somogy, Baranya vármegyei Református óvodák I. Regionális Mini Találkozóját Dombóváron. Ezen alkalom legfőbb célja, hogy a jövőben szorosabb együttműködés, közös gondolkodás mentén épüljön tovább a közösségük. (...) A program a Református Pedagógiai Intézet igazgatójának, Dr. Szontagh Pál Iván „Közösségépítés, együttműködés a református óvodában” című előadásával folytatódott, majd délután megtekinthették a református templomot és az óvodák képviselői bemutatták intézményüket.

Szakmai támogatás pedagógusoknak

Az ukrajnai menekült és más hátrányos helyzetű gyermekek nevelését-oktatását végző pedagógusok szakmai támogatására indított programot az év elején a Református Pedagógiai Intézet a Magyar Református Szeretetszolgálat Alapítvány koordinálásával és az UNICEF támogatásával. A menekült gyermekek befogadása és a hátrányos helyzetű tanulók segítése folyamatos mentális, lelki, szervezési problémát jelenthet a pedagógusoknak, amire reflektálniuk kell az intézményeknek. Nekik segít a Református Pedagógiai Intézet, amelynek igazgatóját, Szontagh Pált kérdeztük.