MEGJELENIK ELEKTRONIKUSAN, ÉVENTE 4 SZÁM ■ LETÖLTHETŐ: REFPEDI.HU/MRNKÖZÉPISKOLÁS FOKONA középiskolai hittanoktatás aktualitásaiMagyar Református NevelésREFORMÁTUS PEDAGÓGIAI FOLYÓIRAT2019 2REFORMÁTUS KÖZÉPISKOLÁK2019.SZÍNMAGYARÁZATzöld: gimnáziumlila: szakgimnáziumsárga: szakközépiskolapiros: kollégiummegyeszékhelyekE lapszámunk borítófotóját Bánné Mészáros Anikó készítette (grafikai kivitelezés: Lázs Eszter), a térkép az MRE iskolarendszerét mutatja be 2019-ben. A 49. oldalon található fotót Zimányi Noémi készítette. A 61. oldalon Márkus Gábor fotója látható a Tatai Református Gimnáziumról. A lap további illusztrációit a shutterstock.com-ról válogattuk.E számunk elkészítését a hollandiai OGO Alapítvány támogatta. Szerkesztői előszóÜdvözlet az olvasónak! ■ SZÁSZI ANDREA 3TanulmányokDR. SZÁSZI ANDREA ■ Hittanoktatás a református középiskolákban – helyzetelemzés 5SZÉNÉGETŐNÉ KOVÁCS KATALIN ■ Konfirmandus korosztály gyülekezeti integrációjának kérdései 24DR. FODORNÉ DR. NAGY SAROLTA ■ A református iskola stratégiai fő célja: neveljen bölcsességre 36MűhelyBATTYÁNYI GÉZA ■ Szempontok a református hit- és erkölcstan érettségi összeállításához 49MÁRKUS GÁBOR ■ „Az iskolalelkész felettébb szükséges voltáról” 52SZABÓ ELŐDNÉ ■ A mindennapos áhítat kérdése és gyakorlata a Tatai Református Gimnáziumban 61MAKAY LÁSZLÓ ■ Vallástanár iskolalelkész szerepe és lehetőségei a középiskolában 67HODOSSI SÁNDOR – KÓTI KATALIN ■ Rövidfilmek a középiskolás korosztály keresztyén nevelésé-ben 72SzemleSIBA BALÁZS ■ Howard Hendricks: Életformáló tanítás 81CSŐRI-CZINKOS GERGŐ ■ Az RPI által fejlesztett középiskolai hit- és erkölcstan taneszközök rö-vid bemutatása 83Számunk szerzői 89„A hit szebbé teszi az életünket.” – írta egy 11. évfolyamos lány az RPI által 2019 januárjában végzett online kérdőíves felmérés során. A válaszai alapján kiderül az is, hogy annak ellenére, hogy hisz Istenben, részt vesz a hittanórákon, fontos számára a hit, szereti a vallástanárát és érdeklődik a hit dolgai iránt, nem jár istentiszteletre és nincs különösebb gyülekezeti kapcsolata. Töb-bek között őt is megszólítjuk a középiskolai katechézis során. Ezt a témakört dolgozza most részben föl az MRN aktuális száma.A kiadvány egyik apropója az, hogy 2018. október 5-6-án, közel 15 év után újra országos vallástanár találkozót tartot-tunk. Az RPI által szervezett konferencián mindkét napon 40 ember vett részt. Közöttük iskolalelkészek, vallástanárok egyaránt voltak. Az ott elhangzott előadások közül olvashatunk több figyelem-felkeltő gondolatot a továbbiakban, úgymint a hittan érettségi vizsga, az iskolai áhítatok vagy éppen a református középiskolák bemutatása az iskolalelkészek szemszögéből témákban. Az iskolalelkészség téma-körét fejtegeti egy gondolatfelvető tanulmány jelen kötetben.Bár nem szorosan a középiskolai hittanoktatás területe, de a kor-osztályt érintő kérdést, a konfirmációt vizsgálja egy egyetemi szak-dolgozatból készült anyag és egy, az egész református oktatásrend-szerre üzenetet hordozó publikáció a bölcsességre nevelésről.Ezek mellett két kérdőíves felmérést is bemutatunk. Az egyik a vallástanárokat és iskolalelkészeket szólította meg 2017-ben. Az ő tapasztalataikat, illetve a középiskolai katechézis időszerű helyzetét mutatja be. A másikban, a már említett 2019 elején közzétett felmé-résben 9-12. évfolyamos diákokat kérdeztünk meg a hitről, a hittan-oktatásról és a tapasztalataikról. Izgalmas, érdekes és elgondolkodta-tó a visszajelzéseket olvasni, a statisztikai adatokat elemezni. Ezen kívül a középiskolai hittanoktatás iránt érdeklődők módszertani segítséget kaphatnak az ifjak között jól használható kisfilmekkel kapcso-latban. De szó esik az iskolalelkészségről és az iskolai áhítatok témájáról is. A Szemle rovatban pedig a hivatalos hittan tananyag, az alap- és kiegészítő modulok rövid bemutatása és egy látókört bővítő könyv-ajánló olvasható. SZÁSZI ANDREASzerkesztői előszó3ÜDVÖZLET AZ OLVASÓNAK!Tanulmányok2018. október 5-6. között került sor Budapesten a Középiskolai vallástanárok és iskolalelké-szek országos találkozójára. 15 év után újra lehetősége volt találkozni annak a közösségnek, akik református középfokú oktatási intézményeinkben a hitre neveléssel, hit formálásával foglalkoznak. A konferencia elején röviden bemutatásra került a középiskolai katechézis helyzete. Az ott elhangzott előadás kibővített anyagát tartalmazza ez a tanulmány. Röviden szeretném áttekinteni a középiskolai katechézis helyzetét a törvények, számok tükrében, il-letve az RPI-hez beérkezett visszajelzések, tapasztalatok alapján veszem sorra a kihívásokat és lehetőségeket is. 1. REFORMÁTUS KÖZÉPISKOLÁK A SZÁMOK TÜKRÉBENA református köznevelés a 2018/2019. tanévben, 2018. szeptemberi adatok alapján 173 re-formátus intézményt tartott számon. Közülük 34 gimnáziumban, 15 szakgimnáziumban, 6 szakközépiskolában és 23 internátusban történt középfokú oktatás-nevelés. Ezek az iskolák általában többcélú intézményként léteznek, így kb. 43-ra tehető a református középiskolák száma. Az intézmények összesített térképe a borítólapon található. Részletesen, intézmény-típusonként az alábbi QR kódok leolvasásával, az RPI honlapján érhetőek el. Összesen 17.015 diákot tanítanak ezekben az iskolákban. Közülük 1287-en vesznek részt esti tagozatos képzésben, míg a többi 15.723 diák nappali tagozaton tanul. Ehhez a létszám-hoz tetemes mennyiségű pedagógusra, hittanoktatóra is szükség van.1 Sajnos ezen a téren már hiányosabbak az adataink. A református köznevelési hálózatban összesen 5000 peda-DR. SZÁSZI ANDREAHITTANOKTATÁS A REFORMÁTUS KÖZÉPISKOLÁKBAN – HELYZETELEMZÉSTanulmányok5Tanulmányok6gógus található, de részletes kimutatást nem találtam azzal kapcsolatban, hogy mennyien tanítanak közöttük középfokú oktatási intézményben. Ugyanígy a református hittanoktatás számadataival kapcsolatosan sem tudok kizárólag a középiskolákra vonatkozó adatokról beszámolni. 2. HITTANOKTATÁS REFORMÁTUS KÖZÉPISKOLÁINKBAN – TÖRVÉNYI HÁTTÉRA hitéleti nevelés a református középiskolákban a mindennapi élet része. Ha a hivatalos oldalról közelítjük meg ezt a kérdéskört, akkor a 2011. évi CXC. törvényt szükséges megnéz-nünk. Az egyházi fenntartású intézmények hittanoktatására számunkra ebből a következő pontok fontosak elsősorban:■ előfeltételként kikötheti valamely vallás, világnézet elfogadását és ezt vizsgálhatja a felvételi eljárás keretében. (31.§ 2a)■ a pedagógusok és egyéb munkavállalók alkalmazása során előírhatja alkalmazási feltétel-ként a hitéleti szempontokat. (32.§ 1a)■ a fenntartó előírhatja az iskola számára a kerettantervet, illetve meghatározhatja, hogy milyen tankönyveket, taneszközöket használjanak. (32.§ 1c)■ pedagógiai programjába beépítheti a vallási elkötelezettségének megfelelő ismereteket, il-letve helyi tantervébe a hittanoktatást. (32.§ 1d)■ ha a hittan mint tantárgy jelenik meg az iskola tananyagában, akkor az állami intézmé-nyekre megállapított pedagógus létszámon felül alkalmazhatja a hittanoktatót, akinek az adott egyház által meghatározott hitéleti végzettséggel és az illetékes egyházi jogi személy által kiadott megbízással kell rendelkeznie. (32.§ 1h)■ az etika tantárgy hittannal kiváltható, ha az iskola pedagógiai programja tartalmazza a hittan tantárgy keretén belül a NAT-ban, az etikára meghatározott fejlesztési követelmé-nyeket és tartalmakat. (32.§ 1j)2■ Az állami szabállyal összhangban van az MRE belső szabályozása is. A 2016. évi I. törvény (korábban: 2007. évi II. törvény) a református hittanoktatás szabályozásáról szól.3 Az egyházi fenntartású iskolákra vonatkozóan a következők szerepelnek benne:■ A hittanoktatás célkitűzéseit, formai és tartalmi követelményeit a Református hittanok-tatási kerettanterv határozza meg, melyet az MRE Zsinat fogad el. Ettől eltérni csak kü-lön szabályrendeletben meghatározottak szerint lehetséges (2.§ 2). 2012-ben fogadta el a Zsinat a jelenleg aktuális hit- és erkölcstan kerettantervet. Ebben megjelenik az is, hogy vagy évfolyamközi csoportösszevonások esetén lehet eltérni a kerettantervtől vagy pedig minden más esetben az RPI szakmai együttműködésével van lehetőség eltérésre.4■ A kerettantervhez igazodva készíti el a köznevelési intézmény a helyi tantervét, a helyi sajátosságok figyelembe vételével. A helyi tanterv főbb pontjait is meghatározza ez a tör-vény. (2.§ 3-4.)Tanulmányok7■ A helyi tanterv alkalmazásának előfeltétele református iskola esetében az RPI által kiállított támogató szakvélemény. (2.§ 5.1.)■ A hittanoktatásban használható tankönyvek és más taneszközök listáját az RPI készíti el és az MRE Zsinat Elnöksége hagyja jóvá. (3.§) Ezt az RPI minden évben elkészíti a vo-natkozó állami és egyházi szabályozások figyelembe vételével és a honlapján közzé teszi.5■ Külön pont szól az érettségi vizsgáról (4.§), mivel a református középiskolákban a reformá-tus hit- és erkölcstan kötelezően választható érettségi tárgy. Ez középszinten szóbeli for-mában teljesíthető és a tanterv által elsajátított ismeretet méri, illetve értékeli. A tartalmi részletes követelményeket egy külön dokumentum szabályozza. Az érvényes és aktuális érettségi követelményrendszer és vizsgaleírás az Oktatási Hivatal honlapján és az RPI hon-lapján is elérhető.6 Az MRE 2018-ban fogadott el új érettségi követelményrendszert, mely leghamarabb a 2020/2021. tanévtől lép életbe. ■ Az MRE hittanoktatási törvénye meghatározza a középiskolai vallástanári státusz be-töltéséhez szükséges alkalmazási feltételeket is. 9-13. évfolyamon a református hit - és erkölcstan oktatónak református vallástanári (MA) vagy református hittanár-nevelő-tanári oklevéllel kell rendelkeznie. (5.§ b)■ Református iskolában a vallásoktató vagy intézményi lelkész megbízását az intézményve-zető kérelmére a fenntartó döntéshozó testületének előterjesztése alapján az egyházkerü-let püspöke adja. (6.§ 1.) A lelkipásztor díjlevelet kap, melynek főbb pontjait is tartalmaz-za a törvény. (7.§)■ Ha nincs lelkipásztori végzettsége a vallástanárnak, akkor a nemzeti köznevelési törvény (nkt) szerinti megbízást az intézményvezető adja, a fenntartó egyetértésével. (8.§ 1.) A világi vallástanár munkaszerződést köt az intézménnyel, melynek főbb pontjait is rögzíti a 8.§. Sőt, arra is kitér a törvény, hogy akár részmunkaidőben is végezhető a hittanoktatás.■ Jelenlegi témám szempontjából kiemelhető még, hogy a hittanoktatási törvény sorra ve-szi a vallástanárt/intézményi lelkészt megillető jogokat, kötelességeket (9.§), valamint a szervezéshez kapcsolódó feladatokat, a tanulói nyilvántartási kérdéseket (13.§) is.Törvényileg a főbb kérdések nagy része tisztázva van tehát, de maradtak nyitott területek. Ilyen például az iskolalelkészek (törvényileg intézményi lekészként vannak nyilvántartva) munkakörének, jogkörének részletes tisztázása, melyre a későbbiekben térek vissza majd.3. TANTERV, TANANYAG ÉS SEGÉDLETEK A REFORMÁTUS KÖZÉPISKOLÁBANAhogyan a törvényi leírásban is látható, a jelenlegi aktuális hittan kerettantervet az MRE Zsinat 2012-ben fogadta el. Gyakorló pedagógusok, középiskolai vallástanárokat oktató felsőoktatási szakemberek bevonásával kidolgozott szakmai anyag került a középisko-lai hittan kerettantervbe.7 Struktúrájában eltér az általános iskoláétól, mivel a gyakorlati tapasztalatok és kérések alapján egy-egy évfolyamnak nem egy állandó és mozdíthatat-lan tananyag-felépítése van, hanem a moduláris tananyagrendezési elvet követi. A tan-Tanulmányok8terv így dinamikus és önfejlesztő programcsomag, ahol minden modul alapstruktúrája ugyanaz. Felhasználási módja szerint viszont három típust különböztetünk meg.Alapmodul: Azt a minimumot tartalmazza, amit minden iskolában, ahol református hittant tanítanak, minden középiskolai tanulónak el kell sajátítania. Ezzel a minimum ismerettel garantálható, hogy a diák képes legyen majd a középszintű érettségi vizsga követelményeinek megfelelni.Kiegészítő modul: Önállóan létező tematikai egységeket tartalmaz, melyet az RPI fej-leszt, de a vallástanár a saját csoportja vonatkozásában maga választhat ki az adott intéz-mény pedagógiai programja és a helyi lehetőségek, igények, valamint a tanulócsoportok sajátosságai alapján.Helyi tervezésű modul: Egy adott oktatási intézmény által fejlesztett, helyi szükségletek-re és lehetőségekre koncentráló modul. A kerettanterv modulképzési szabályai alapján készül. Ezt az RPI felé jóváhagyásra nyújtja be, és a kapcsolódó taneszközöket helyben készíti el a beterjesztő.8 Mivel ilyen helyi modul még nem készült sehol, jelenleg csak az RPI által fejlesztett anyagok elérhetek.A modulok 6 csoportba sorolhatók, melyek a középiskolában átadandó kognitív, affektív és pragmatikus ismereteket magukba foglalják.■ Bibliaismeret – Ószövetség■ Bibliaismeret – Újszövetség■ Etika■ Dogmatika■ Egyháztörténet (egyetemes, magyar)■ Egyház- és vallásismeretA segédletek fejlesztése során arra törekedtünk, hogy olyan – rövid és kezelhető – anya-gok kerüljenek a diákok kezébe, amelyek nem rónak rájuk túl nagy terhet és röviden összefoglalják az átadni kívánt ismereteket, illetve felkeltik a figyelmüket. A tanári se-gédletek és IKT anyagok fejlesztésénél pedig a vallástanárok visszajelzéseire építettünk. Ehhez 2013 óta folyamatosan monitorozzuk a középiskolákat kérdőívekkel, személyes és csoportos egyeztetésekkel. Ezek alapján készültek el a következők:■ Olyan központi tanmenet és helyi hittan tantervminták elkészítése vált szükségessé, melyek többféle sajátosságot vesznek figyelembe, és amelyek közül az intézmények kiválaszthatják a nekik leginkább megfelelőt. Ezek elkészültek és az iskolák egy része adaptálta őket.■ Meg kell tanítani a vallástanárokat a modulrendszer használatára. Bár ez az elvárása-ikhoz jobban illeszkedik, de szokatlan számukra az a szabadság, hogy saját maguk válogathatják össze a tananyagok kb. felét egy tanévre, a csoportjaikra szabva.Tanulmányok9■ Az évek során nyilvánvalóvá vált, hogy az egyházi oktatási intézmények taneszközvásárlásra fordítható anyagi keretei nem teszik lehetővé, hogy minden modult megvásároljanak az iskolák. Megoldási lehetőségként ezért a Kálvin Kiadóval egyeztetve arra jutottunk, hogy csak az alapmodulok kerülnek nyomtatásba, míg a kiegészítő modulok többféle e-bo-ok és pdf formátumban az RPI honlapjáról9 ingyenesen letölthetők és szükség szerint nyomtathatók, illetve digitálisan közreadhatók a diákok számára.10■ Mind az általános – mind a középiskolához készült egy digitális, online használható feladatbank, melybe folyamatosan kerültek feltöltésre olyan feladatok, amelyek akár az órán, akár online kiosztva, akár egy dolgozatba beépítve is felhasználhatók.11■ Folyamatosan fejlesztjük a tanári segédleteket, IKT anyagokat az egyes modulokhoz, hogy ezzel is segítsük a vallástanárok munkáját. Ezeket, lehetőségeink szerint ingye-nesen elérhetővé tesszük.Jelenleg a 16 modul és hozzá kapcsolódó segédletek érhetők el a www.refpedi.hu/kö-zépiskola oldalon. Ezek mindegyikéről rövid tartalmi összegzés Csőri-Czinkos Gergő leírásában, jelen szám Szemle rovatában olvasható. Az alábbi táblázat azt tartalmazza, hogy milyen modulhoz, mi minden elérhető az RPI honlapján. Végig tekintve ezen lát-ható, hogy folyamatosan bővülő anyagról van szó. Folyamatosan monitorozzuk a tan-eszközökre vonatkozó visszajelzéseket is és ezek fényében fejlesztjük és formáljuk az anyagokat. A 2019-es kérdőíves felmérés alapján a modulokat és hozzájuk kapcsolódó segédleteket általában 4-4,6 közötti átlaggal értékelték tanulhatóság, taníthatóság, hasz-nálhatóság szempontjából a visszajelzők. (1-5 közötti skálát használtunk.) Hála Istennek és köszönet mindazoknak, akik a középiskolai katechézis fejlesztési munkáiban (is) részt vállalnak!Next >