Bevezetés a keresztyén felekezetek világábaKOHÉZIÓS ALAPMODUL Bevezetés a keresztyén felekezetek világáBaKOHÉZIÓS ALAPMODUL Tankönyv Budapest, 2016TARTÓS TANKÖNYV A KÖZÉPFOKÚ REFORMÁTUS HIT- ÉS ERKÖLCSTAN TANTÁRGY OKTATÁSÁHOZKészült a Református Pedagógiai Intézet hit-és erkölcstan taneszközfejlesztő program keretében, a Zs.-243/2012.11.16. Szabályrendelet és a Zs.-244/2012.11.16. Zsinati Határozat alapján.A tankönyv a következő korosztályok számára javasolt:9. évf. 1. félévTípus: AlapmodulJavasolt előfeltétel: ---A kiadványból bármely részletnek az oktatási célon túli felhasználása csak a Kiadó és a Szerző előzetes engedélyével lehetséges.A tankönyvben felhasznált idézetek forrása: Biblia. Revideált új fordítás (RÚF 2014), Magyar Bibliatársulat.Szerző: Márkus GáborAlkotó szerkesztő: Nagy Márta, Dr. Jakab-Szászi AndreaLektor: Horsai EdeIllusztrátor: Falviné Hidas Viktória© Márkus Gábor, 2016© Falviné Hidas Viktória, 2016© Református Pedagógiai Intézet, 2016© a Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója, 2016A kiadvány tartalmáért a Református Pedagógiai Intézet felel.Kiadja a Református Pedagógiai Intézet megbízásából a Magyarországi Református Egyház Kálvin János Kiadója.tartalomjegyzékI. Református közösségben ..................................................................5II. Életünk összefoglalása: az Úri Imádság .........................................11III. Bibliával a kezünkben .....................................................................18IV. Cselekedeteink összefoglalása: a Tíz Ige ........................................24V. Énekeskönyvvel a kezünkben .........................................................31VI. Hitünk összefoglalása: az Apostoli Hitvallás ..................................37VII. Református istentiszteleten .............................................................44VIII. Sákramentumok ..............................................................................50IX. Áhítaton ...........................................................................................55X. Összefoglalás ..................................................................................58XI. Melléklet: Javaslat karácsonyi családi ............................................59 áhítat megtartására (példa)ElőszóIsmered az autópályán az ún. gyorsító sávot? A célja az, hogy az autós be tud-jon kapcsolódni a forgalomba, és együtt haladhasson a többiekkel. Ez a hit-tankönyv is hasonló céllal készült. A gimnáziumba, középiskolába bekerülő diákok egy része korábban tanult református hittant. Mások református egy-házközségbe is járnak. De persze olyanokkal is találkozhatunk, akik a refor-mátus iskolában találkoznak először mélyebben a reformátussággal. Sokan, sokfelől érkeznek, de vannak hasonló kérdéseik. Mitől református egy közös-ség? Mi minden történik egy református iskolában, gyülekezetben? Egyálta-lán, mit jelent az áhítat? Mit jelent a sákramentum? A hittankönyv segítségével a hittanórákon közös gondolkodásra hívunk ben-neteket, azért, hogy további évek közös haladását megalapozhassuk!A tankönyvben piktogramok segítik a tájékozódásodat. Olyan elgondolkodtató feladatokat találhatsz itt, melyek segítik a témára való hangolódást.Az adott témához tartozó tényanyagot, ismereteket tartalmazza. A témához tartozó néhány kulcsfogalom került kiemelésre.Érdekességekkel ismerkedhetsz meg a tanultak kapcsán.Nézz utána a Bibliában, az anyaghoz tartozó néhány fontos Igének!A feldolgozást segítik ezek a feladatok. 4családiskolabarátoklakóhely„Mert őbenne meggazdagodtatok mindenben: minden beszédben és minden ismeretben…” (1Kor 1,5)I.Református közösségbenMit gondolsz a következő gondolatról: „Az ember társas lény.”Gyűjtsd össze, hogy milyen közösségeknek vagy a tagja! Mi tesz egy embercsoportot közösséggé?1. Közösségben„Kell egy csapat”. Közösségben lenni jó.Életünk során több közösségnek válunk tagjává. Természetes közösségek azok, amelyekbe beleszületünk, belenövünk. Ezeknek mindenki valamilyen módon tag-jává válik. Elsőként a család (szüleink, test-véreink, nagyszüleink, őseink) határozza meg anyanyelvünket, szokásainkat, gyermekkorunk vilá-gát, első iskoláinkat. Természetes közösség az iskolai osztály, a lakóhelyi közösség, később a munkahelyen együttdolgozók közössége. Az azonos kultúrában élők legátfogóbb közössége a nemzet, számunkra a magyar nemzet.A mesterséges közösséghez az ember saját szemé-lyes döntése és lehetőségei szerint csatlakozik.52. Református közösségbenIlyen lehet egy sportcsapat, egy zenekar, egy színját-szó kör, egy rajongói oldal, egy Facebook-csoport, a Vöröskereszt vagy a Szeretethíd akciócsoportja.Az egyház az azonos hitet vallók közössége. Vita van arról, milyen kö-zösség az egyház. Egyesek szerint minden ember beleszületik egy vallási ha-gyományrendszerbe, akkor is, ha valamiért éppen nem gyakorolja a hitét. Ők az egyházat természetes közösségnek tartják. Mások szerint az a fontos, hogy mindenki a saját döntése szerint csatlakozhat egy-egy egyházhoz, vagy éppen az egyház helyi szinten működő közösségéhez, a gyülekezethez. Szerintük az egyház egy mesterséges közösség, amit az emberek döntése hoz létre.A keresztyén egyház Jézus Krisztusra épül. Az Úr Jézus Krisztus össze-gyűjti, és egy helyre hívja azokat, akik Benne bíznak. Minden embert meg-szólít, és hív ebbe a közösségbe. Az egyház istenadta természetes közösség az embernek: mindenki benne lehet az Úr Jézus Krisztus szeretetének közössé-gében.2. Református közösségbenA hitben élő emberek valamely vallás tanításait kö-vetik. A vallás maga egy egyetemes és átfogó foga-lom. Többféle világszerte ismert és elterjedt vallást ismerünk (ún. világvallások), amelyek közül az egyik a keresztyénség. A keresztyénség önmagán belül is sok kisebb közösségre, felekezetre tagoló-dik. Ezek a felekezetek egyháznak is nevezik magukat. Magyarországon a legnagyobb keresztyén vallási közösségek a következők:• Magyar Katolikus Egyház,• Magyarországi Református Egyház,• Magyar Evangélikus Egyház.A református emberek a Magyarországi Református Egyházhoz tartoznak. Az első jele annak, hogy az egyház közösséghez tartozunk: a keresztelés. Utána a református istentiszteleteken, gyermek-bibliaórákon, hittanórákon, hittanos táborokban ismerjük meg a református értékrendet.6Áldás, békesség!A konfirmáció során mi magunk teszünk arról hitvallást és fogadalmat, hogy Jézus Krisztus hívására reformátusként szeretnénk felelni.Évről évre egyre többen, ma már több mint 30.000 diák tanul református általános iskolában vagy középiskolában. Ez is jó lehetőség arra, hogy egyre jobban megismerjük Isten csodálatos világát.A református értékrendben kiemelt szerepe van annak, hogy felismer-jük Isten ajándékait az életünkben. Ilyen ajándék például: a családunk, az is-kolánk, adottságaink, különleges tehetségünk. Ilyen ajándék lehet egy helyzet is, amikor segíthetünk egy másik embernek. Felelősen keressük, mit akar az életünkkel Isten, hol bíz ránk fontos feladatot. Milyen szerepünk van Isten tervében?A református élet fontos része a Jézus Krisztusban való hit, a Szentírás olvasása, a Bib-lia rendszeres tanulmányozása, a vasárnapi istentiszteleten és az úrvacsorán való részvétel, az ál-dozatvállalás más embere-kért (akár időben, pénzben is) és az imádkozás.Más felekezethez tartozó emberek úgy érzik, hogy a re-formátusok Isten iránti hálával végzik a munkájukat, tiszta er-kölcsűek, kiválasztottnak érzik magukat, és a szabadság megha-tározó érték a számukra.A reformátusok életéről sok más között a Reformátusok Lapja című heti-lap, a reformatus.hu és a parokia.net honlapok számolnak be.Református közösségünk régi, szép köszönése:Erre a válasz: 7„Áldás, békesség!”„Áldás, békesség!”„Istennek dicsoség!” „Istennek dicsoség!” Miért adódnak nehézségek az életben? Hogyan lehet helytállni ilyenkor?Hogyan tudták megőrizni a hitüket más emberek?Hogyan tehetek jót?Mi a helyes, Istennek tetsző élet?Hogyan értjük meg egyre jobban a Biblia igéit?Ki a mi Istenünk? Kinek hiszünk? Miben hiszünk? Mit hiszünk?Ki vagyok én? Mi a feladata az embernek itt a világban?3. Református hit- és erkölcstanEz a könyv a református hit- és erkölcstani ismeretek bevezető könyve. A hit-tan és az erkölcstan az alábbi kérdésekkel foglalkozik (példák):Egyesek azt mondják, a hit- és erkölcstan egy iskolai tantárgy. Mások sze-rint csak duma az egész. Vannak, akik azt mondják, komoly tudomány. Mi azt gondoljuk, hogy a hit- és erkölcstan egy nagyon izgalmas felfedező út: segít, hogy megismerjük magunkat, jobban szeressük az Úr Istent, és amennyire lehet, jobb emberekké váljunk.8Next >